Hazánk népszerű lehetne az unió hobbilovasainak körében, mert kevésbé hálózzák be a közutak, és így jóval több a lovas turizmusra alkalmas terület.

Mint föntebb említettük, egy tereplovaglásra alkalmas ló ára 400 ezer és egymillió forint közt alakul. A gazdaságos üzemeltetés érdekében jellemzően legalább tíz lovat érdemes tartani, az áruk átlagosan 800 ezer forint. Jószágonként a nyereg, a kantár, a kengyel legalább 80 ezer forintba kerül.

Még családi vállalkozás esetén is többnyire foglalkoztatnak egy oktatót, egy túravezetőt és egy lovászt. Az ő járandóságuk járulékokkal együtt havi 200 ezer forintra tehető fejenként. A takarmányozás sem olcsó - akár saját célra termesztik az abrakot, akár vásárolják (évről évre változó áron), egy lóra átlagosan 20-25 ezer forintot számolhatunk havonta.

Hazai tenyészetekből vásárolják a tereplovagláshoz használt hátasokat, mert a lovas turizmus igényeinek ez az állomány is megfelel. Külföldről inkább csak sportlovaglás céljára, díjugratásra, díjlovaglásra vesznek lovakat, ezek ára viszont forintban már bőven milliós nagyságrendű.

Bértartás: keresett a megbízható hely

Csak megfelelő szakmai felkészültséggel ajánlatos bértartásra vállalkozni. Legkevesebb tíz, de inkább 20-25 lóval érdemes belevágni az efféle vállalkozásba. Ekkora állománnyal már hasznot hozhat a lovarda működtetése. Persze a nyugat-európai vállalkozások profitjához képest jóval kisebb összegekre kell számítani, ami a nyilvánvaló különbségekből fakad: kevesebb a jómódú ember, aki lóháton akar kikapcsolódni. De ma már egyáltalán nem kuriózum, hogy vállalkozók, vállalatvezetők, ügyvédek vagy orvosok a saját lovukra ülnek föl hétvégi kikapcsolódásként - és ez a szenvedély átragad családtagjaikra is.

Rendezett viszonyok közt végzett bértartásért a főváros környékén havi 40-80 ezer forint közötti összeget kérnek. Az induló összeg más nagyvárosaink környékén is hasonló: 40-45 ezer forint havonta. Nagyon vigyázni kell a bértartás árszintjével, mert minél kevesebbet kérnek, annál több gonddal, akár súlyos problémákkal is szembesülhet a ló gazdája. Olcsó tartásnál könnyen megesik, hogy az állatokat feltűnően elhanyagolják.

„A 15 ezer forintos helyre nekem kellett naponta kimenni, pótlólag etetni-itatni. A zabot is én vittem, mert azt egész egyszerűen nem tároltak a lovardában, helyette valami tésztagyártási maradékot etettek szegény pacikkal" - panaszolja egy pórul járt lótulajdonos az interneten. „Ha azt akartam, hogy ne álljanak térdig a ganéban, én trágyáztam ki. Nagy bosszúságomra az általam kitrágyázott boxba már a következő napon valaki másnak a lovát állították be."

Jól kiépített helyeken a bértartás díjából telik egy fedett jártatóra is, ahol a lovászok megmozgatják a jószágot, ha a rossz idő miatt nincs mód erre a szabad ég alatt. Hiszen az állatoknak mindenképp szükségük van arra, hogy rendszeresen átmozgathassák izmaikat.

Végeredmény: évi egymillió

Nem tartalmazza a bértartás összege a patkolás költségeit. Ez a kedvtelésből tartott lovak esetében nagyjából hathetente szükséges. A négy pata patkolása 12 ezer forint, ám ezeknek a jószágoknak általában elegendő a két első lábát megpatkoltatni, a két hátsót pedig megkörmöltetni, ami csak 8 ezer forint.

Az Európai Unióban kötelező két védőoltást az állatorvos esetenként 10-10 ezer forintért adja be. A kötelező védőoltást és féreghajtást pedig félévente kell elvégezni minden állaton. Ezt egyébként úgynevezett lóútlevélben vezeti az állatorvos.

Végül is a ló tulajdonosa évi 700 ezer és egymillió forint közti summát költhet kedvtelésére. Ebbe még nem számoltuk bele a ruházatot, a kobakot, a lovaglónadrágot, -cipőt, -pálcát. Ezek a kellékek együttesen 100 ezer és egymillió forint közötti kiadást jelentenek hétköznapi igények esetén - ám fölfelé nincs összeghatár.

Ha a tulajdonos szállítani akarja lovát, erre is akadnak megfelelő eszközök. Egy magyar gyártmányú lószállító utánfutó újonnan akár 800 ezer forintért is megvehető. Egy német utánfutó ára azonban elérheti a 2 millió forintot. Ehhez még hozzáadhatjuk a „vontatót", vagyis egy megfelelő teljesítményű gépkocsit, amely több milliós kiadás. A több férőhelyes lószállító kamion - szintén nyugat-európai importból - használtan 20-30 millió forintért kapható, de egy jól fölszerelt, vadonatúj darab még magyar gyártásban is 100 millió forintba kerül.

Nő a lelkesedés

2009-ben pünkösd idején másodszorra rendezték meg a budapesti Hősök terén a Nemzeti Vágtát. 2008-ban 96 magyar település nevezett be a versenyre, és 20 ezer ember látta élőben. A nevezési díj meglehetősen borsos (2 millió forint plusz áfa), de az előfutamokon túljutott versenygyőztes összdíjazása bruttó 30 millió forint.

A rendezvény célja a szórakoztatás mellett az, hogy népszerűsítse a lovas sportot, és erősítse a kisebb közösségek összefogását. A lovak iránti érdeklődést szerencsésen fokozzák Overdose sikeres szereplései is: már nemcsak a fogathajtás dobogtatja meg a honfiak és honleányok szívét.