Múzeumba került az első, 1898-ban készült Porsche Stuttgartban, miután tavaly nyáron, 115 év után egy ausztriai pajtában megtalálták és helyreállították.

Az osztrák Kronen Zeitung keddi tudósítása szerint a Ferdinand Porsche tervezte, három lóerős, elektromos "P1" a Bécs utcáin guruló első gépjárművek egyike volt. A farmotoros kocsi annak a négy modellnek az egyike, amelyet annak idején Egger-Lohner C.2 Phaetonnak kereszteltek.

Ferdinand Porsche előbb Egger Béla magyar születésű osztrák gyáriparos budapesti elektromos gyáránál, majd Ludwig Lohner kocsigyártónál dolgozott, itt építette meg a szóban forgó elektromos autót. Az alkatrészek nagy részét saját kezűleg készítette, mindegyikbe gondosan belegravírozta neve kezdőbetűjét és az 1-es számot, mivel ez volt az első kocsi - az első Porsche -, amelyet maga tervezett. Innen kapta a modell a P1 becenevet.

Porsche

A Kronen Zeitung szerint az autó egy 1899-ben Berlinben tartott 40 kilométeres versenyen a mezőnyt 18 perccel megelőzve ért célba, és megnyerte a gazdaságossági versenyt is alacsony energiafogyasztásának köszönhetően.

A lovas kocsi korabeli hipermodern alternatívája óránként maximálisan 35 kilométeres sebességgel haladt, és egy feltöltéssel akár 80 kilométert is megtehetett. A 130 kilogrammos elektromos motort az első kerekek közé építették, és a hátsó kerekeket hajtotta. A hátsó üléseken helyet foglaló utasok egy 500 kilogramm súlyú elemen ültek, a jármű összesen 1,3 tonnát nyomott - írta a Kronen Zeitung.

A mai elektromos autók hajdani előfutára immár az évi 400 ezer látogatót vonzó stuttgarti Porsche Múzeumban tekinthető meg. Az intézmény szerint igazi technikatörténeti szenzációról van szó.

Porsche

Porsche

Porsche

Porsche

Porsche

Porsche

Porsche