Létezik jobb illetve bal oldalas nyereg, de a balos az elterjedtebb.

DámanyeregA nyeregpárnák tömöttebbek mint más nyergeknél, de nagyon fontos, hogy a közöttük futó barázda megfelelően széles legyen. Ha a távolság nem megfelelő a nyereg könnyen elcsúszik, elfordul és a ló háta megsérülhet . A párnák tömése akkor megfelelő ha felnyergelt lovon lovas nélkül a nyereg bal oldala kissé felemelkedik és a nyeregpárnák közötti barázda a ló gerincétől közvetlen jobbra helyezkedik el. A barázdának középre kell kerülnie ha a lovas felült a nyeregbe. Hosszú használat során a baloldali párna veszíti el előbb az alakját, mert a tömőanyag a ránehezedő súly hatására összetömörödik. A rossz, jobbra vagy balra dőlő nyereg megakadályozza a lovast a korrekt ülésben és az állandó féloldalas terhelés a ló hátának sérüléséhez vezet. 

A jobb oldali nyeregszárny sokkal kisebb, csak arra szolgál, hogy a felrántószijakat eltakarja, a bal oldali pedig azért nagyobb , hogy ne engedje a lovas lábát a ló nyakához érni.
A dámanyeregnek két szarva van. A rögzített szarv a legfontosabb tényező a megfelelő nyereg kiválasztásakor, mivel helyzete utólag már nem változtatható.
A rögzített szarv határozza meg, hogy a lovas mennyire képes testsúlyát a nyereg középpontjába helyezni úgy ,hogy jobb combcsontja párhuzamos legyen a ló gerincével. Ha a lovas lába vastagabb, a szarvnak lejjebb kell lennie, és feljebb ,ha vékonyabb.

Karcsú hölgyek egy kis párnát tehetnek a térdük és a szarv közé, ezzel javítva ülésüket.
A csavarokkal rögzített ugrószarvnál más a helyzet, ez állítható. A nyergen általában van még egy plusz csavarbemenet, melynek segítségével a szarv pozíciója megváltoztatható .A csavaroknak az igénybevétel irányából adódóan balmeneteseknek kell lenni. Az ugrószarv alapja egy fémrúd , amelyet szükség esetén meg lehet hajlítani vagy éppen kiegyenesíteni, hogy a szarv a lovas lábához jobban illeszkedjen.
A két nyeregszárnyat általában egy szíj köti össze. Erre azért van szükség, hogy a jobb oldali nyeregszárny ne lebegjen.

A dámanyergen még egy plusz szíjat - hevedert - találunk: a kiegyenlítőszíjat. mely segít a nyerget egyenesen tartani. Az amerikai típusú dámanyergeken hiányzik a kiegyenlítőszíj, ott egy másik heveder van helyette.
Ülésbőrnek általában szarvasbőrt szokás használni, mert az kevésbé csúszik.
A kengyelszíj igen sokféle lehet azonban nagyon fontos,hogy legyen rajta valamilyen biztonsági szerkezet amely kiold megakadályozva ezzel, hogy a ló lovasát beakadt lábánál fogva magával vonszolja.

Az ülés teljesen egyenes, nincsen benne ív vagy mélyedés mivel ez megakadályozná a lovast abban , hogy egyenesen üljön.
Az ülés alakja akkor megfelelő, ha a lovas kényelmesen ki tud egyenesedni benne, és ugratáskor a felemelkedés sem okoz neki gondot.
Az ülés hossza akkor jó ha van még körülbelül 5 centiméternyi szabad hely a lovas mögött.

Ha a távolság hosszabb az nem baj, de ha rövidebb az komoly problémákat okozhat ,mert a lovas súlya túlzottan lenyomja a nyereg hátulját és a ló háta megsérülhet.

Általában egy 160 cm-s hölgynek 40 cm hosszúságú ülés megfelelő, és minden + 7,5 cm-re még 2,5 cm –t számolhatunk.

A nyeregalátéteknél arra figyeljünk, hogy a dámanyereg általában hosszabb mint az ugró  vagy díjlovas nyergek , ezért mielőtt alátétet vásárolnánk mérjük meg nyergünk hosszát.

Videón megnézheted a dámalovaglás technikáját:

Írta: Eper Barbara
Forrás: Darvas Katalin: A dámanyereg, A Nemzetközi Dámalovas Szövetség kiadványai

Forrás: http://www.damalovasegyesulet.hu/